«Океан» хвилюється раз, «Океан» хвилюється два…

Одним з найбільших суднобудівних заводів Миколаєва є «Океан». Він розташований на лівому березі Південного Бугу і займає площу близько 101 гектара, а загальна довжина добудованих набережних перевищує 600 метрів. Організація і технічні можливості заводу дозволяють йому будувати судна вагою до 28 тисяч тонн.

Завод було збудовано в 1951 році. За перші 20 років існування він випустив на воду більше 200 одиниць судноплавної техніки. Після 1970-х років на заводі відбулася реконструкція, яка дозволила перейти на вищий рівень та робити кораблі більші за розміром та кращі за якістю. Загалом завод виготовляв судна різного типу: суховантажі, пересувні рибообробні бази, військові кораблі.

Підприємство активно розвивалось. Через це про «Океан» говорили не лише в Україні, але й в світі. В кінці 2000 року завод було приватизовано і 7% державних акцій отримав нідерландський суднобудівний концерн «Damen Shipyards Group». Проте вже у 2001 році завдяки додатковій емісії (вливання грошових коштів – ред.) акцій та викупу частини акцій іншими іноземними компаніями в руках основного акціонера опинилось 98% акцій заводу.

У період 2006-2008 років «Океан» перебував у власності норвезької суднобудівної групи «Акер Ярдс АСА». За цей час проводилась модернізація, розробляли новітні технології будівництва, працювали з сучасною технікою. Завдяки цьому в цей період завод випустив 13 суден. Проте, в кінці 2008 року норвезька компанія продала 70% своїх акцій російському інвестиційному фонду FLC West. Після цього «Океан» став частиною «Вадан Ярдс Груп АС».

У листопаді 2013 року Господарський суд Миколаївської області визнав банкрутом ПАТ «НСЗ «Океан». Печерський суд Києва наклав арешт на рухоме та нерухоме майно заводу, але згодом скасував це рішення. І вже в 2017 році Генпрокуратура оголосила в розшук групу осіб, яку підозрювали у доведенні заводу до банкрутства та нанесення йому збитків. Крім цього, було запущено процес повернення «Океану» в державну власність.

Після цього ряд українських ЗМІ друкували матеріали про те, що майно заводу почали розкрадати та відвозити до пунктів прийому металобрухту. Навесні 2017 року з’явилися публікації, в яких стверджувалось, що на території «Океану» було організовано незаконний ремонт суден, перевалочні пости для рідного роду вантажів, у порт «Океану» заходили судна під прапорами сусідньої держави – Росії. Такі публікації викликали резонанс в суспільстві та приводили до негативних наслідків для самого заводу. Підприємство залишилось саме по собі.

Через банкрутство та скрутні часи заводу, було вирішено продавати його на аукціоні. Перші два не відбулися через відсутність покупців. А під час третього, який відбувся 3 грудня 2018 року, його купила за 122 млн гривень компанія «Торговий дім «Аннона»», директором якої є Ігор Волошин. Після придбання «Океану» він пообіцяв розібратися з боргами та виплатити заборгованості із заробітної плати всім працівникам підприємства.

Новий власник – Ігор Волошин – заявив, що почати відновлення роботи підприємства треба з судноремонту. На заводі залишилось працювати багато талановитих інженерів, які можуть стати основою для створення повноцінного конструкторського бюро на підприємстві. Окрім цього, завод розраховує на підтримку європейських інвесторів, які можуть допомогти відновити роботу суднобудівного гіганта та розвивати українську морську промисловість в цілому.

Але вже в лютому 2019 року стало відомо, що суднобудівний завод «Океан» очолив Микола Капацина, а Ігор Волошин став його першим заступником. За інформацією миколаївського політтехнолога Федора Левченко, загалом на заводі буде 7 директорів за різними направленнями та спеціалізаціями. Новий власник заявив, що є плани з відновлення суднобудування на заводі, вибороти участь підприємства в програмах «Укроборонпрома» та використання частини території в якості портового терміналу.

Зараз завод намагається відновити свою роботу. Про це нещодавно заявив Ігор Волошин. Підприємство отримало перше державне замовлення – для ремонту на завод зайшло судно технічного флоту «Ріон», яке належить ДП «Адміністрації морпортів України». Для роботи над цим замовленням вперше за багато років буде використано сухий док (портова споруда для ремонту кораблів – ред.), який є одним з головних технологічних споруд заводу.

Усе це виглядає як новий подих для суднобудівного гіганта. Можливо це перший крок до відновлення суднобудування на півдні країни та шанс для України відновити всій статус кораблебудівної держави.

Анна Чулкова

фото: «Капсула времени. Николаевский базар

Print Friendly, PDF & Email